Thursday, January 7, 2010

-resepi : telur separuh masak-

Sem ni kelas semakin pack.. 19jam kredit..
dulu.. pagi2 boleh tidur.. sekarang semua kelas kul 8 pagi..
dan pack sampai petang..
tak ada gap utk pi makan.. kecuali pandai2 lari keluar makan..
so aku ambek inisiatif lain untuk sarapan..
haha.. menu seperti di bawah nie..

Tool and equipment:
Heater
Jug besi
Telur ayam gred A
Kicap kipas udang
Lada (jika perlu)
Milo dan Gula


Barang2 yg dibeli dari kedai Jeyhan..




Cara masak telur:
Didihkan air sehingga mendidih..
lepas tu letak telur dua biji dalam jug besi tu..
lepas tu tuangkan air didih tadi ke dalam jug besi itu..
tuang sehingga telur itu tenggelam sepenuhnya..
tunggu sehingga 8 minit.. set time ..
lepas tu terus angkat telur dan pecahkan..
jgn biarkan lama.. nnt telur itu akan jadi keras ..telur rebus..
so jadilah telur separuh masak...




Sekian terima kasih.

8 comments:

  1. resepi dia kena dua biji ke macam dalam gambar hiasan??..

    ReplyDelete
  2. sebijik boleh dua bijik pun boleh.. ralat dia tidak begitu banyak.. kalau 2 biji mcm tu air lebih skit bagi pemindahan haba dapat dijalankan dengan baik

    ReplyDelete
  3. har222...bagus222...aku nk cuba le ko pnya resipi bro. walaupun aku dah kawein tapi aku tak penah tau cara nk masak telur separuh masak. har22222

    ReplyDelete
  4. dua biji je ckup kenyang ke? leh tahan smpai lunch time ke?

    ReplyDelete
  5. tahan punya.. tengok perut jugak.. kalau saiz besar maybe tak tahan.. hehehe

    ReplyDelete
  6. oh..tak sabar nk cuba esok.selalu aku masak mesti jadi telur rebus punya.tak pn tak masak langsung.huhuu

    ReplyDelete