Thursday, December 30, 2010

29 disember 2010 Penang


Jumpa pantai kat penang



Tuesday, December 21, 2010

McD 08/08/10



Monday, December 20, 2010

Friday, December 17, 2010

Dave Hill Test pada zizry






Wednesday, December 15, 2010

Tuesday, December 14, 2010

banner

dah lama x tukar banner kat atas nie..
sekali tengok mcm dah bosan dan huduh la pulak..
xpa xlama lagi aku akan tukarkan..

Tuesday, November 30, 2010

berjaya

orang yang berjaya adalah orang yang pentingkan diri sendiri
kalau xpercaya, lihatlah sekeliling

Sunday, November 28, 2010

musim exam

sekarang musim final exam
untuk para pelajar UTHM dah sewaktu dengannya
semester ini merupakan tamparan hebat
subjek bacaan pensyarah dari India.. xfaham melayu
kedua pula tips, di saat2 akhir kertas soalan ditukar
banyak sangat dugaan semester ini
apa yang pasti aku tak sabar nak balik rumah

Thursday, November 18, 2010

salam aidiladha 2010

Selamat Hari Raya Qurban kepada semua umat Islam
Raya Qurban di sini tak semeriah raya puasa
ziarah menziarahi sangat kurang
dan tidur
Kepada yang dah patut bekorban tu, silalah buat yer
gambar tak diambil untuk raya kali ni
ngantuk sangatlah

Monday, November 15, 2010

Sakit Perut

Semalam sakit perut...
tak tahan sangat dah..
ajak adik aku amet,
maple dengan pit toobad,
pi spital,
unit kecemasan..

kena cucuk satu jarum,
terima kasih doc.

Friday, November 12, 2010

flu

musim selsema...
hujan tak henti2 di waktu malam..
tapi bila selsema suara jadi sedap.. 
ehem2..

Sunday, November 7, 2010

Gambaran hari kiamat

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.
ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".
ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.



✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.



✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.


✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.


(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.


Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.


☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.

② Doa anak²nya yang soleh.

③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Tanda Hitam Di Dahi Niat Tidak Suci

Tanya:
“Bagaimana cara menyamarkan/menghilangkan noda hitam di kening/di jidat karena sewaktu sujud dalam shalat terlalu menghujam sehingga ada bekas warna hitam?”
0281764xxxx

Jawab:

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ

Yang artinya, “Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan Dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. kamu Lihat mereka ruku’ dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud” (QS al Fath:29).

Banyak orang yang salah paham dengan maksud ayat ini. Ada yang mengira bahwa dahi yang hitam karena sujud itulah yang dimaksudkan dengan ‘tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud’. Padahal bukan demikian yang dimaksudkan.
Diriwayatkan oleh Thabari dengan sanad yang hasan dari Ibnu Abbas bahwa yang dimaksudkan dengan ‘tanda mereka…” adalah perilaku yang baik.
Diriwayatkan oleh Thabari dengan sanad yang kuat dari Mujahid bahwa yang dimaksudkan adalah kekhusyuan.
Juga diriwayatkan oleh Thabari dengan sanad yang hasan dari Qatadah, beliau berkata, “Ciri mereka adalah shalat” (Tafsir Mukhtashar Shahih hal 546).

عَنْ سَالِمٍ أَبِى النَّضْرِ قَالَ : جَاءَ رَجُلٌ إِلَى ابْنِ عُمَرَ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ قَالَ : مَنْ أَنْتَ؟ قَالَ : أَنَا حَاضِنُكَ فُلاَنٌ. وَرَأَى بَيْنَ عَيْنَيْهِ سَجْدَةً سَوْدَاءَ فَقَالَ : مَا هَذَا الأَثَرُ بَيْنَ عَيْنَيْكَ؟ فَقَدْ صَحِبْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- وَأَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ فَهَلْ تَرَى هَا هُنَا مِنْ شَىْءٍ؟

Dari Salim Abu Nadhr, ada seorang yang datang menemui Ibnu Umar. Setelah orang tersebut mengucapkan salam, Ibnu Umar bertanya kepadanya, “Siapakah anda?”. “Aku adalah anak asuhmu”, jawab orang tersebut.
Ibnu Umar melihat ada bekas sujud yang berwarna hitam di antara kedua matanya. Beliau berkata kepadanya, “Bekas apa yang ada di antara kedua matamu? Sungguh aku telah lama bershahabat dengan Rasulullah, Abu Bakr, Umar dan Utsman. Apakah kau lihat ada bekas tersebut pada dahiku?” (Riwayat Baihaqi dalam Sunan Kubro no 3698)

عَنِ ابْنِ عُمَرَ : أَنَّهُ رَأَى أَثَرًا فَقَالَ : يَا عَبْدَ اللَّهِ إِنَّ صُورَةَ الرَّجُلِ وَجْهُهُ ، فَلاَ تَشِنْ صُورَتَكَ.

Dari Ibnu Umar, beliau melihat ada seorang yang pada dahinya terdapat bekas sujud. Ibnu Umar berkata, “Wahai hamba Allah, sesungguhnya penampilan seseorang itu terletak pada wajahnya. Janganlah kau jelekkan penampilanmu!” (Riwayat Baihaqi dalam Sunan Kubro no 3699).

عَنْ أَبِى عَوْنٍ قَالَ : رَأَى أَبُو الدَّرْدَاءِ امْرَأَةً بِوَجْهِهَا أَثَرٌ مِثْلُ ثَفِنَةِ الْعَنْزِ ، فَقَالَ : لَوْ لَمْ يَكُنْ هَذَا بِوَجْهِكِ كَانَ خَيْرًا لَكِ.

Dari Abi Aun, Abu Darda’ melihat seorang perempuan yang pada wajahnya terdapat ‘kapal’ semisal ‘kapal’ yang ada pada seekor kambing. Beliau lantas berkata, ‘Seandainya bekas itu tidak ada pada dirimu tentu lebih baik” (Riwayat Bahaqi dalam Sunan Kubro no 3700).

عَنْ حُمَيْدٍ هُوَ ابْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ : كُنَّا عِنْدَ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ إِذْ جَاءَهُ الزُّبَيْرُ بْنُ سُهَيْلِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ فَقَالَ : قَدْ أَفْسَدَ وَجْهَهُ ، وَاللَّهِ مَا هِىَ سِيمَاءُ ، وَاللَّهِ لَقَدْ صَلَّيْتُ عَلَى وَجْهِى مُذْ كَذَا وَكَذَا ، مَا أَثَّرَ السُّجُودُ فِى وَجْهِى شَيْئًا.

Dari Humaid bin Abdirrahman, aku berada di dekat as Saib bin Yazid ketika seorang yang bernama az Zubair bin Suhail bin Abdirrahman bin Auf datang. Melihat kedatangannya, as Saib berkata, “Sungguh dia telah merusak wajahnya. Demi Allah bekas di dahi itu bukanlah bekas sujud. Demi Allah aku telah shalat dengan menggunakan wajahku ini selama sekian waktu lamanya namun sujud tidaklah memberi bekas sedikitpun pada wajahku” (Riwayat Baihaqi dalam Sunan Kubro no 3701).

عَنْ مَنْصُورٍ قَالَ قُلْتُ لِمُجَاهِدٍ (سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ) أَهُوَ أَثَرُ السُّجُودِ فِى وَجْهِ الإِنْسَانِ؟ فَقَالَ : لاَ إِنَّ أَحَدَهُمْ يَكُونُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ مِثْلُ رُكْبَةِ الْعَنْزِ وَهُوَ كَمَا شَاءَ اللَّهُ يَعْنِى مِنَ الشَّرِّ وَلَكِنَّهُ الْخُشُوعُ.

Dari Manshur, Aku bertanya kepada Mujahid tentang maksud dari firman Allah, ‘tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud’ apakah yang dimaksudkan adalah bekas di wajah?
Jawaban beliau, “Bukan, bahkan ada orang yang ‘kapal’ yang ada di antara kedua matanya itu bagaikan ‘kapal’ yang ada pada lutut onta namun dia adalah orang bejat. Tanda yang dimaksudkan adalah kekhusyu’an” (Riwayat Baihaqi dalam Sunan Kubro no 3702).
Bahkan Ahmad ash Showi mengatakan, “Bukanlah yang dimaksudkan oleh ayat adalah sebagaimana perbuatan orang-orang bodoh dan tukang riya’ yaitu tanda hitam yang ada di dahi karena hal itu adalah ciri khas khawarij (baca: ahli bid’ah)” (Hasyiah ash Shawi 4/134, Dar al Fikr).
Dari al Azroq bin Qois, Syarik bin Syihab berkata, “Aku berharap bisa bertemu dengan salah seorang shahabat Muhammad yang bisa menceritakan hadits tentang Khawarij kepadaku. Suatu hari aku berjumpa dengan Abu Barzah yang berada bersama satu rombongan para shahabat. Aku berkata kepadanya, “Ceritakanlah kepadaku hadits yang kau dengar dari Rasulullah tentang Khawarij!”.
Beliau berkata, “Akan kuceritakan kepada kalian suatu hadits yang didengar sendiri oleh kedua telingaku dan dilihat oleh kedua mataku. Sejumlah uang dinar diserahkan kepada Rasulullah lalu beliau membaginya. Ada seorang yang plontos kepalanya dan ada hitam-hitam bekas sujud di antara kedua matanya. Dia mengenakan dua lembar kain berwarna putih. Dia mendatangi Nabi dari arah sebelah kanan dengan harapan agar Nabi memberikan dinar kepadanya namun beliau tidak memberinya.
Dia lantas berkata, “Hai Muhammad hari ini engkau tidak membagi dengan adil”.
Mendengar ucapannya, Nabi marah besar. Beliau bersabda, “Demi Allah, setelah aku meninggal dunia kalian tidak akan menemukan orang yang lebih adil dibandingkan diriku”. Demikian beliau ulangi sebanyak tiga kali. Kemudian beliau bersabda,

يَخْرُجُ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ رِجَالٌ كَانَ هَذَا مِنْهُمْ هَدْيُهُمْ هَكَذَا يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ لاَ يُجَاوِزُ تَرَاقِيَهُمْ يَمْرُقُونَ مِنَ الدِّينِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ ثُمَّ لاَ يَرْجِعُونَ فِيهِ سِيمَاهُمُ التَّحْلِيقُ لاَ يَزَالُونَ يَخْرُجُونَ

“Akan keluar dari arah timur orang-orang yang seperti itu penampilan mereka. Dia adalah bagian dari mereka. Mereka membaca al Qur’an namun alQur’an tidaklah melewati tenggorokan mereka. Mereka melesat dari agama sebagaimana anak panah melesat dari binatang sasarannya setelah menembusnya kemudia mereka tidak akan kembali kepada agama. Cirri khas mereka adalah plontos kepala. Mereka akan selalul muncul” (HR Ahmad no 19798, dinilai shahih li gharihi oleh Syeikh Syu’aib al Arnauth).
Oleh karena itu, ketika kita sujud hendaknya proporsonal jangan terlalu berlebih-lebihan sehingga hampir seperti orang yang telungkup. Tindakan inilah yang sering menjadi sebab timbulnya bekas hitam di dahi.

azroy gila2 remaja


facebook dan blogspot

semenjak ada facebook nie, 
nak update blog pun dah malas.
betul x?

bukan pa, kalau upload gambar,
xkan nak upload kat fb n blog,
pastu cerita sama ja.
hantam sajalah labu.



raket yonex setelah smash tajam 420km/h (smash terkuat di dunia)

Friday, November 5, 2010

banjir oktober november 2010

stuck at penang
flood comes again
jitra the flood city

Wednesday, November 3, 2010

To nunu: Resume Staff Nurse Rosely

tolong check balik, ejaan semua dalam kertas tu..
-patients dengan patient's
-lepas habis mana2 ayat ta letak titik. xtau kena letak ke x.
-utk tajuk, perkatan seperti of, and, xyah huruf besar. cth Head Nurse of Hematology
-dalam word, yg mana perkataan ada line merah atau hijau check balik, takut spelling salah, sebab tulisan dia i dengan l xberapa nak bleh beza.

lg satu mcm bukan resume ja pun.. dah mcm SOP..

Font times new roman, spacing 1.5


klik sini untuk download file. resume.docx

atau cek emel yahoo nunu

kalau ada apa2 problem nanti gitau k. huhuhuhu.. i feel so sleepy... 6.12 pagi

Friday, October 29, 2010

PSM

sudahkah anda mencari supervisor untuk projek sarjana muda anda?
susahnya.. masih lagi mencari

Saturday, October 23, 2010

dah kena throttling...

internet 384kbps ku...
dah kena throttling..
hehehe..
xlaju dh mcm dulu..
sekarang download pun 50kbps je..
huhu.. tmshit

meniti hari-hari akhir di sini..

tegang,
kendur,
tegang,
kendur.

time to release pressure.
(+_+)

Wednesday, October 13, 2010

Invander menggarang lagi...

sesi photoshoot bersama invander




Tuesday, October 12, 2010

Torrentday vs ThePiratebay

Kalau dari segi torrent software,ebook,audio...
dimenangi oleh ThePirateBay..

Kalau dari segi movie...
Torrentday yang keluarkan cerita dahulu..
Lepas tu baru piratebay curi dari situ...

ThePiratebay free dan xperlukan seed sampai lebam...
Torrentday kira point.. ratio... tetapi download terpantas di situ.. boleh cecah 200kbps..

(+_+)

Monday, October 11, 2010

mat rempit di parit raja

mat rempit di parit raja..
ada yang tua tapi ramai yang muda..
naik moto selit sana selit sini dengan kadar yang memang laju..
tidak menghiraukan mat rempit lain seperti aku ini..
hahaha..

tapi yang herannya..
mat rempit ni wujud bila ada festival2..
karnival2..
kira time orang2 ramai lah..
kalau malam2 biasa xda la pulak..
agaknya hari biasa parent xbagi keluar suruh baca buku la kot..

Sunday, October 10, 2010

Jamming midnite Batu Pahat


test jamming baru..
midnite jammers nama kedai tu..
kat depan seberang jalan bp mall..
totally out..
that's it..

Thursday, October 7, 2010

tk domain

aku trai pakai domain tk pulak..
so sekrang jadi http://alifbro.tk
setakat sekarang shortcut ni ok lg..
lepas ni xtau la ada iklan ke x..
sebab domain ni leh register pree..

katak o katak kenapa panggil hujan

di keheningan pagi yang sejuk ini...
hujan turun tanpa henti..
mcm mana la nak pi kelas..
beginilah kehidupan pelajar bermotor..
bukan hujan yang ditakutkan..
tetapi jalan2 yang lecah dan berlopak yang dipenuhi air...
yang akan dilanggar oleh taya2 lori dan kereta..
yang akan menyimbah para pemandu motosikal..

satgi ada interview design.. 
delay dh dua minggu..
bhn pun hilang..
dugaan.. dugaan..
counting untuk holiday...
ada approximately 3 weeks lagi..
yes yes..

ujian design yang menggila

la pukui 4 setengah pg lebih..
aku nak tidoq..
baru siap buat report..
gila dua hari dah tak tidoq..
terima kasih redbull..
redbull buleh..

amaran: redbull boleh menyebabkan kencing manis. jangan amalkan selalu.

Wednesday, October 6, 2010

Minggu yang agak sibuk...

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

Tuesday, October 5, 2010

Tension Test Termo 2

Tadi buat test termo II
senang kacang je..
kompom soalan 2 salah..







Sunday, October 3, 2010

Printer Pulih

tadi pi kedai komputer parit raja..
pak cik cina tu tolong buat printer bg elok..
siap dia ajar lg..
pree lak tu..
xkena byr..
rupanya kalau piping ada udara dalam tu..
just pump pakai botol inkjet saja..
senang sekali dong..

Printer Rosak

printer rosak pulak bak hang..
CISS punya piping ink xjalan masuk catridge..
Lepas ni hampa semua pi guna printer orang lain pulak..
ingat mak aku beli printer ni bagi hampa guna ramai2 free2 ja ka..
mak aku kerja susah2 cari duit beli printer..
hampa suruh la mak hampa beli printer..
xkan mak hampa xsayang hampa kot..
sorri kasaq skit..

Saturday, October 2, 2010

malam ini sangat penat..

petang tadi main badminton teruih penat..
xleh nk study time2 camni..
ingat nak tido dulu lepas tu pi library mcm semalam..
best nak mampuih library bak hang..
xdak orang hari cuti..
boleh wat onar.. kahkahkah

Kerap Update pulak...

xtau la kenapa sekarang ni sikit2 kerap update blog..
nak kata kerja xbyk.. tapi memang banyak..
sejak dok buat karangan pakai alignment tengah nie..
rasa syiok la pulak.
kkikikikiki..

hari ni awek aku mrh aku..
aku call telepon office dia..
huhu sampai sekarang dia xmesej aku..
huhuhu...
maaf .. segmen luahan perasaan..

Test 1 Pembuatan time kelas ganti

Hari tu aku tak buat test 1..
time p ziarah arwah bapa syidi..
so hari ni baru buat ganti..
soalannya killer..
kalau hampa buat rasa hidung keluar darah..
hehehe..
xdalah killer mana pun.. cuma ayat soalan tak berapa nak paham..

Anyway thanks to PA aku cik rosli..
tadi buat jamuan hari raya kat rumah dia..
dia panggil student2 dia..
Save makan tengahari hari ini.. kekeke..

Lagi satu.. perut aku dah takleh terima masakan mamak..
Boleh kurus mcm aku mcm nie..
Makan 1 kg tapi criiiittttttt 2 kg..
haha paham2 la noh.

Karnival Handphone Parit Raja

semalam aku pi parit raja ada karnival jual handphone2 nie..
harga lori terbalik la..
harga kawa-kawan la..
harganya sangat tak masuk akal..
Blackberry RM290..
Tapi yang hairan GPS chipset xda..
Tapi ada TV siap ada area lagi..
itu yang menjadi persoalan tu..
hehehehe..
Marilah beli yang original..
China set xberapa puas..
Dari segi interface dan juga keselesaan nak guna..
dan banyak bug yang perlu di fixkan..
hehehe...

Friday, October 1, 2010

Hari ini aku habis duit beli bateri.

Kalau nak ikutkan aku dah ada 10 bateri rechargeable.. tetapi 8 ja buleh guna.. dua lagi dah piap..
bateri AA untuk speedlight aku. So hari ini kena beli tambah lagi 2 bijik lagi.. abes rm30..
Untuk mouse wireless aku.. kuat sungguh makan bateri..
Apa2pun gambar di bawah ni sekadar hiasan..


Majlis Anugerah Dekan 2009/2010

Dekan fakulti mekanikal : Prof Sulaiman


Bergambar bersama rakan-rakan yang tidak dikenali dari tahun 4


Rakan-rakan yang sama batch

Di kala kemeriahan ada kesusahan. Report dan Assignment masih lagi loading dan belum siap lagi. Aduh stressnya hidup ini. Tapi yang penting semua aku letak tepi.. Nak cuba hidup aman dan sihat.. 
Tapi pointer lepas ni mesti jatuh mendadak.. 
Tula hidup ni kena pilih dua pilihan.. berjaya tapi sakit.. tak berapa berjaya dan tak berapa sakit.. dan tak berjaya tapi sihat.. so pandai2 la kita pilih ok..

Sunday, September 26, 2010

Mesin Lipat Baju 2 ver



Friday, September 24, 2010

Al-fatihah kepada Tok Som

Semoga Tok Som berada di tempat yang mulia dan dicucuri rahmat.. Alhamdulillah.. Allah telah panjangkan umur tok sampai 90 tahun dan tiada masalah kesihatan yang teruk-teruk. Tok Som pergi dengan aman. Amin.
5 pagi, Jumaat, 24/9/2010.


Monday, September 20, 2010

PERKAHWINAN MAT YUIH DAN ISTERI

Yang photo penang tu sekadar hiasan.








my torrent speed

streamyx line 384kbps . download from torrentday.com

Thursday, September 16, 2010

16 September 2010

Hari ini merupakan Hari Malaysia, dimana Malaysia telah dibentuk iaitu semenanjung dengan sabah sarawak telah bersatu pada 16 september 1963. Jadi untuk memperingati hari ini dalam sejarah, perdana menteri keenam dato najib telah mengisytiharkan hari ni holiday.

Dan pada hari ini juga ramai orang yang mengambil kesempatan cuti ini dengan membuat rumah terbuka. Hari ini aku makan sangat banyak, nasi lauk daging, bihun, mee, dll, dan sangat mengenyangkan. Sebenarnya aku masih dalam program diet ni, tapi aku tidak dapat menahan selera apabila berbagai makanan terhidang di depan mata.

Tuesday, September 14, 2010

Ingin Memiliki Badan Yang Ideal?

Everyone in the world want their body looking good and beautiful. After my research about eating, I suggest to eat potato whipped and coleslaw as their day food. So, xpayah mkn nasi pun boleh idup kan. haha. Go to the nearest kfc, murah saja, potato whipped and coleslaw regular size campur dengan tax baru RM4. =)

Saturday, September 11, 2010

Hari Raya Aidilfitri 2010

Gambar Keluarga Besar


Gambar my family, but abah not available time ni, antar tok som balik kampung dari rumah wa mat.

Keluarga Paksu

Keluarga Pakngah

Selamat Hari Raya Aidilfitri..

Wednesday, September 8, 2010

PENDING FAN AND HEATSINK

I ask the technician who are incharge at Asus Centre about my laptop, they cleaned all dust, but the result still not OK. And now, i take back my laptop and wait for order of fan and heat sink, still pending. They installed 3D bench mark software? what is it? I try on my laptop, and my lappy cant support 3D smoothly.

"sangat geram dengan suhu laptop ini, cuba u bygkan baru saja on, in cold place, the temperature is 60 degree celcius, and can raise up to 75C, WTF!"

Tuesday, September 7, 2010

download test at penang (4MB)

ni kat rumah abang aku. pakej dia 4mb. boleh tahan la downloadnya. 200mb dalam 10minit ja.
(server mediafire)


overheating

I got 2 years warranty for my laptop. Now, my laptop is almost 2 years old, but not exact 2. So, it still under ASUS warranty. The problem here is overheating. When i run any games like Need For Speed Mostwanted, its automatically turn off. So, how i know? For first, i thought that the game is the problem, but, when i run thinned game such as Raiden, my laptop turn off too. Download hwmonitor software, and i check the temperature, wow.. its quite hot, standard operation, 65 celcius. So, i take out the bottom cover, and use the deskfan to cool my laptop. And i can play the game. So, the temperature problem. Now, i at Penang, tomorrow i'll go to the centre. For first year, my laptop OK. But in second year, got a lot of problem. Do you have same problem with me? overheating? many dust? cannot screw out because warranty void when seal broken?

Saturday, September 4, 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2010

selamat hari raya diucapkan kepada semua muslimin dan muslimat memandangkan trend zaman sekarang semua tulis kat facebook jadi kat blog ni tak tulis apa2 dah jelah kuang3. jangan lupa p tarawih dan banyakkan ibadah sepuluh malam terakhir ni. kalau malas nak buat kat surau buat saja kat masjid.hehe. anyway saya dah sampai di jitra dah, dah dua kali buka puasa di rumah dah. lauk pauk sangat sedap berbanding berbuka sendiri dimana hanya berjuadahkan nasi ayam ja sebelum ni. balik mai ada ketam, udang, kuih betimbun2 dll. seperti biasa saya ingin memohon beribu kemaafan kepada semua orang. sekian terima kasih. nanti raya takyah la mai rumah yer, saya raya kampung, dari kecik sampai besar rumah ni off time raya, sebab raya kat kampung. raya ketiga keempat baru on balik.hehehe. ok selamat hari raya maaf zahir dan batin. sekian, waslam.

Thursday, September 2, 2010

Streamyx Unicool Pax 384 laju mcm 1.5Mb

Sudah dua bulan konflik antara aku dengan Tm untuk pasang tenet..
Last2 tadi kontraktor mai pasang jugak..
dan pakej aku yang paling cikai..RM38 untuk 384 Kbps
kalau kawasan standard download rate bagi pakej ni 50kb/s ja
Tapi aku download sekitar 180kb/s ke atas...