Thursday, August 27, 2009

-mercun-

syoknya raya time kecik2 dulu.
tapi sekarang raya dah tak semangat seperti dahulu kala.
aku teringat lagi dulu waktu kecik2 aku paksa orang OKU bgi duit raya.
dah la dok rumah usang tu sorang2.keke

mengingatkan peristiwa2 silam ini,
entry kali ni aku nak cerita pasai mercun.


pernah main mercun di atas ni?
mesti tak pernah kan.. aku pun tak pernah.
ok mercun kat atas ni takde kena mengena dengan topik kali ini.



ok kenal tak mercun kat ataih ni?
mesti ramai dah familiar dah kan dengan mercun bola nie.
tak kira lah musim perayaan.. pi stadium tengok bola pun bawak juga..
halau babi hutan di belakang rumah tok aku pun pakai mercun ni jugak..
kesimpulannya mercun ni pelbagai kegunaan lah..
bunyi dia pun agak kuat.
aku selalu letak dalam "koq" bagi bunyi dia kuat dan bergema.
lepas je bunyi kena bising dengan jiran2.
hahhaha,


yg ni pulak bunga api dan mercun,
harga memang mahal, tapi kalau ada orang dalam harganya murah skit.
mercun papan paling suck sekali
kerna sumbu dia makan api sangat laju




yeah, tiba masanya bermain meriam pulak.
aku dah banyak pengalaman dalam main meriam.
terutama merian tanah dengan meriam tin.
aku pernah kena halau dengan tok siak masjid kerna menganggu diorang terawih
haha
aku rasa peninggaan meriam aku belakang rumah tok aku masih ada
aku buat pakai tin milo campur tin susu
aku tanam dalam tanah
time tu kat kampung
sanggup naik bas pergi bandar beli kabat cap nenas
punya la menggelupur nak main meriam nie
ahamdulillah
sepanjang aku main ni tak ada malapetaka yang kena
tapi meriam buluh aku tak pernah trai lagi.






so pengajarannya di sini budak2 tak boleh main mercun.
kang jadi cam gambar kat atas nie.
biar orang2 dewasa sahaja yang main.
tapi jangan main mercun masuk angin
bunyi dia sangat meluat
nanti kalau jadi cam atas ni kan dah cacat
tak boleh nak mencarut dah
hahaha


p/s: all pictures googled

3 comments:

  1. kekekeke agak nakal anda yer. hoho! adik2 jgn men mercun nnt masuk spital.

    ReplyDelete
  2. takyah gi spital adik2, bomoh2 kampung sekarang pun dah advance.keke

    ReplyDelete
  3. dgr la ckp abg alif nih. nnt raya kompem jari tadek. haha

    ReplyDelete