Tuesday, August 16, 2011

Makin makan banyak, makin malas


Gambar di atas ni, aku copy dari google image. Perlu tak aku minta kebenaran tuan gambar? 
Sebenarnya tak perlu. Dia upload ke blogspot (hosting dari google), jadi google punya.
Setiap gambar yang diupload ke free server, bermakna, server itu punya.
Kalau kita cakap itu gambar kita, kita salah.
Kecuali sewa hosting atau ada server sendiri, kalau orang copy, memang itu salah.
Contoh alifbro.com, hehehehe. Siapa copy gambar dari blog aku, tak salah, sebab aku pun upload ke google.
Hosting aku cuma 200MB je. Sedikit. Boleh letak data dan webpage kiranya.
Kalau dari blog.alifbro.com, landasan dari blogspot juga.

Tetapi bukan mahu cerita tentang gambar.
Bukan mahu cerita tentang hosting.
Bukan mahu cerita tentang sang kancil dan buaya.

Ada satu cerita.
Cerita tentang makan.
Makan ketika berbuka.
Satu pinggan?
Dua pinggan?
Tiga pinggan?
Satu talam lima orang?
Satu talam empat orang?
Semua di atas tak ada kena mengena.

Nafsu makan ini sangat membuak-buak.
Tambahan lagi bila ada di depan makanan berbuka puasa.
Dengar saja azan, makan pun tak ingat dunia.

Bila banyak sangat makan, hati pun senang.
Tetapi, sifat malas ++++
Dan rasa berat mata.
Dan rasa malas bergerak.
Dan bila taraweh, rasa berat sangat badan.
Oleh itu, makanlah berpada-pada.
Ketika berbuka puasa.

Kalau sahur, makan banyak-banyak.
Itu petua nak kuruskan badan macam saya.
Saya telah hilang 0.2kg bulan puasa ini. Wow! 
Memberasangkan.

No comments:

Post a Comment