Monday, November 16, 2009

-ubuntu-

ubuntu.. satu OS freesource yang tidak asing lagi..

Apa!! ingat aku nak puji ubuntu ka.. sudo sana sudo sini..
Nak install pun sudo jugak.. sudo get-install testdisk
Nak recover pun sudo jugak.. sudo photorec

Sebenarnya ceritanya camni. Kelmarin dulu aku nak la trai pakai ubuntu 9.0.4 nie, nampak menarik jugak. Sebelum2 ni aku tak pernah pakai linux lagi. Nak jugak trai mana la tau tiba2 syok kan, boleh la takat nak eksyen kat orang lain. Haha. tapi ubuntu buat aku buntu. Sebab dia dah delete vista loader aku, aku malas nak kosongkan partition, jadi aku install jelah. Lepas install, habis partition aku kena swap jadi ex3 format pulak. abes data aku hilang. yang ada folder C sahaja. Folder D dengan E aku ntah hilang di lubuk hardisk nie. Habis data-data penting aku.

Dah trai recover macam2 dah, bukak hardisk cucuk kat pc lain, pakai linux reader, ntfs-3g, set testdisk, tak jumpa2 juga. Agaknya mungkin ia telah format disk aku. Nak logon windows tak boleh dah sebab visa loader aku dah kena delete dengan ubuntu nie. Nak install ubuntu ni dia cakap dia nak delete vista loader (crack vista aku).

Lepas takdak harapan sehari aku bersama ubuntu, aku dah fedup dah sebab data semua hilang dah. Then, format pakai xp bagi jadi RAW balik, then install Windows 7 pulak, aku dok baca dalam forum dia kata laptop aku boleh pakai, then pakai driver vista. aku pun install la win7 nie. Dan driver pakai yang vista nie, semua dah ok. Cuma satu ja tak ok. aku heran kenapa macam USB aku mcm takdak driver ja. semua dah install dah. siap download tambah dari internet lagi. Lagi satu windows7 ni tak boleh nak patch dalam laptop aku nie. adeh.. dah download macam-macam patch dah, tapi tak boleh jugak. ada fail takleh bukak seperti sppvs.exe, so takleh nak set la. registry dah set pun tak boleh jugak, sebab WGA tu dah detect.

Kalau WGA tak detect lagi boleh la trai patch lain2 lagi. LAst2 aku install terus window vista yang aku pakai sebelum ni senang. driver apa semua matching. Dan sekarang tiada masalah. Cuma RAM detect 3gb ja sebab win aku 32bit. OS Win vista 64 cari CD tak jumpak.

DAn sekarang semuanya macam baru. data semua hilang. sekian.


.

6 comments:

  1. emm.aku bkn dtg nk cari gaduh, pendapat je
    ak penah dgr org ckp jangan salahkan OS..

    untuk sekali sudo je tanpa sudo byk2 kali ko ley pakai sudo -i supaya ko jadi root.

    ReplyDelete
  2. saya mohon maaf bagi pihak ubuntu kerana disebabkan ubuntu data anda hilang.

    saya rasa perkara ini tidak akan terjadi jika ada seseorang yang boleh memimpin anda.

    maaf sekali lagi

    ReplyDelete
  3. ya Allah.. jelas skali terpampang time setup ubuntu die ade tanye nk gune partition mane. before gune OS lain. selidik la dulu. google kan ade.

    bro.. takat nak try .. download virtual box la. pastu try dalam vbox tuh.. isk3.. sedih aku tengok ko ni..

    ReplyDelete
  4. but ubuntu not support my CSL modem just now.

    ReplyDelete
  5. for learning purpose u can use virtual environment. no need to install directly to your hard drive.
    me myself learn Ubuntu n other Linux in virtual environment for a year before implement in in real environment :)

    ReplyDelete
  6. what do u mean by virtual purpose? is it lag if we use that?

    ReplyDelete