Saturday, December 24, 2011

All about my PSM II



Assalamualaikum...
Dah lama tak update blog. Semester ni adalah semester paling busy, masa untuk rehat dan blogging sangat kurang. Dah jadi student akhir, sangat sibuk dengan projek akhir. So, di sini diselitkan beberapa gambar ketika perlaksaan projek. Projek aku adalah buat tile, banyak kepada bidang material dan powder compaction. tajuk psm aku adalah The effect of rice husk ash as reinforcement material in ceramic tiles.

Ni projek awang. Dia research tentang various thickness of vortex gate. Punya susah nak ram pasir sebab selalu lekat dengan mould. Mould pun bentuk L. Sangat mengharapkan keajaiban.


Ni la bentuk specimen dia, Dah siap untuk ditest.

Yang ni hack saw mesin, potong specimen dia, usia dia sama dengan umur aku

Asyik cerita pasai projek dia ja. Ni projek aku pulak. Ni low furnace, aku sinter tiles aku sampai 1150 selama 2 jam (2celcius/minit) kadar dia. ambek masa sehari.

Ni mesin ball mill. Sebelum masuk furnace kat atas tu, bahan2 mixture dalam ni dulu

Dah mixutre, sieve. Ni mould untuk compaction powder aku. Powder dari clay, dan lain2.

Compress manual pakai mesin ni ja. 40Mpa aku compress.

Dah siap compress dan sinter, aku pakai mesin UTM ni untuk test MOR

Ni dilatometer, nak tengok firing shrinkage. Tapi aku cancel test nie, sebab mesin dia gelong skit. 

Ni mesin roll grinder. nak polish samples untuk tengok kat microscope

Dah pakai kertas pasir, polish pakai benda alah ni lak. 

Lepas tu baru tengok pakai optical mikroskop. Tak jelas sangat, sebab terlalu bokeh. aparture tinggi ni. 

Yang ni la nak coating samples aku untuk SEM. SEM nak bahan ni jadi conducter, so ceramic aku tak conducter

Ni la mesin SEM. nak tengok bahan aku tu. 

Banyaknya porosity. Ni la rupa structure bahan aku


Ni la sample aku, lepas test three point bending

No comments:

Post a Comment